Site Loader

Opinie na temat wpływu kawy na zdrowie są podzielone. Nadmierne spożycie może być fatalne w skutkach. Ale zachowując umiar i wybierając kawę dobrej jakości możemy cieszyć się jej smakiem i dobroczynnym wpływem na organizm.

Najzdrowsza kawa mielona

Im mniej przetworzona, tym zdrowsza. I smaczniejsza. Podobnie jak wiele innych produktów, wraz z poddawaniem kolejnym procesom obróbki, kawa traci właściwości zdrowotne i walory smakowe. Zdecydowanie najzdrowsza jest świeżo mielona kawa, która jest używana we wszystkich dobrych kawiarniach pracujących na ekspresach ciśnieniowych.

Podobne właściwości będzie miała domowa kawa z kawiarki. Aby cieszyć się pełnym smakiem kawy w domu warto kupić odpowiedni młynek i kawę w ziarnach. Ziarenka mielimy tuż przed zaparzeniem. Jeśli nie ma takiej możliwości – równie dobra będzie paczkowana kawa mielona (https://www.bee.pl/9043-kawa-mielona). Warto jednak pamiętać o szczelnym opakowaniu i nie przechowywać kawy zbyt długo.

Najpopularniejszym sposobem parzenia kawy mielonej w Polsce jest zalewanie jej wrzątkiem. Swojska “plujka” zachowuje większość wartości odżywczych kawy, chociaż bariści nie wypowiadają się pochlebnie jej smaku. Najlepsza będzie wtedy, gdy zaparzymy ją wodą o temperaturze około 90°.

Najbardziej niezdrowa jest kawa rozpuszczalna, a jej smak mocno odbiega od pierwowzoru. Produkt powstaje z mocnego naparu kawy, który jest liofilizowany lub suszony gorącym powietrzem. Zazwyczaj wykorzystuje się ziarna najgorszej jakości oraz dodaje barwniki, aromaty, stabilizatory itp.

Dobroczynny wpływ kawy

Picie codziennie 1-2 filiżanek dobrej, niezbyt mocnej kawy to samo dobro. Oprócz tego, że pomaga obudzić się rano i efektywniej pracować, kawa ma następujące właściwości:

  • wspiera odchudzanie, bo regularnie spożywana przyspiesza przemianę materii nawet o 20%,
  • poprawia krążenie krwi, dzięki czemu podnosi wydolność,
  • zwiększa efektywność treningu,
  • pomaga zwalczyć ból mięśni spowodowany przetrenowaniem,
  • jest silnym przeciwutleniaczem, a więc spowalnia procesy starzenia i zapobiega groźnym chorobom,
  • zapobiega depresji – podnosi poziom serotoniny i dopaminy,
  • pita w małych ilościach zmniejsza ryzyko chorób serca,
  • kofeina zapobiega także rozwojowi choroby Parkinsona.

Ta długa lista nie wyczerpuje wszystkich cudownych właściwości kawy. Warto ją pić dla zdrowia i przyjemności. Po za wyborem dobrej mielonej kawy lepiej przemyśleć także dodatki. Mleko będzie osłabiało działanie pobudzające, ale ułatwi trawienie. Zwłaszcza przy delikatnym żołądku. Kawa sama w sobie prawie nie ma wartości kalorycznej. Jednak wzbogacona o syrop smakowy i bitą śmietanę może osiągnąć nawet 250 kcal w 200 ml.

Coffee obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Post Author: Monika